Vi lanserer nye studiesider. Vi setter pris på din tålmodighet mens vi jobber med å få alt på plass.
Fire studenter sitter rundt et bord mens en foreleser underviser dem.

Interkulturell didaktikk og bærekraft

Enkeltemner, Nettstudie

Emnet gir innføring i problemstillinger knyttet til interkulturell didaktikk, og antropocen.

Undervisningsspråk
Studiepoeng
Studielengde
Støttes av lånekassen
Søknadsfrist
Oppstart
Opptakskrav og poeng

Med interkulturell didaktikk menes pedagogiske praksiser som tar sikte på å ta vare på og videreutvikle kulturelt mangfold i ulike kontekster på en bærekraftig måte. Antropocen er en geologisk tidsenhet hvor endringer på jordkloden er skapt av menneskelige aktiviteter og inkluderer klimaendringer.

Et hovedfokus i emnet er å drøfte hvordan interkulturell didaktikk kan være med på å fremme bærekraftig utvikling og fremme FN bærekraftsmål med et særlig fokus på mål 4.

Emnet diskuterer interkulturell pedagogisk praksis generelt og videre eksemplifisere med ulike perspektiver bl.a. språkopplæring for minoritetsgrupper, eksistensielle spørsmål om det gode liv i flerkulturelle samfunn, bruk av nye begreper. Emnet er aktuelt for studenter som er opptatt av klimaendringer og bærekraftig bevaring av biologisk og kulturelt mangfold i ulike praksiskontekster, noe som kan ha betydning for utdanning, helse, og sosialt arbeid.

Undervisning vår 2025

Kurset består av om lag 8 nettleksjoner som publiseres på læringsplattformen Canvas og en obligatorisk heldagssamling i Stavanger: tirsdag 18. mars.

 

Emneansvarlig

Frédérique Brossard Børhaug
professor
frederique.borhaug@vid.no

Programansvarlig

Paulo Rocha
forsker II
paulo.rocha@vid.no

Opptak

Team opptak
opptak@vid.no